Kunst als educatief instrument op Broeklandcollege Hoensbroek

ongeveer 2 maanden geleden gepubliceerd

Op het Broeklandcollege in Hoensbroek is een nieuwe benadering van geschiedenisonderwijs geïntroduceerd die kunst en lokale geschiedenis combineert. Deze aanpak is een voortzetting van de expositie ‘Parels van Hoensbroek’, die de rijke geschiedenis van de omgeving belicht. De kunstwerken van de studenten zijn recentelijk onthuld.

Verleden tot leven brengen

De expositie ‘Parels van Hoensbroek’ werd eind vorig jaar gelanceerd door het Nationaal Programma Heerlen-Noord in samenwerking met Heemkundevereniging Hoensbroek en LGOG Kring Parkstad. De tentoonstelling bestaat uit veertien foto’s die het verleden van het dorp weergeven, gekoppeld aan positieve herinneringen van de inwoners. Ondanks dat de expositie voornamelijk de oudere generatie aantrekt, is er een initiatief gestart om jongeren meer te betrekken bij de lokale geschiedenis.

De rol van kunst in onderwijs

Het project is onderdeel van het zogenaamde ‘challenge-onderwijs’, waarbij studenten worden aangemoedigd om verder te kijken dan hun schoolboeken en meer te leren over hun omgeving en de maatschappij. De studenten werden in groepen gekoppeld aan de Hoensbroekenaren op de foto’s van de expositie en interviewden hen. Op basis van deze interviews hebben ze schilderijen gemaakt, geïnspireerd op de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring. Dit project combineert de vakken kunst, geschiedenis en Nederlands.

Studentenreacties

Quinn, een 13-jarige student, was een van de twaalf deelnemers aan het project. Hoewel ze oorspronkelijk iets met sport wilde doen, werd ze bij dit project ingedeeld en was ze verrast over hoe leuk ze het vond. Vooral het afnemen van de interviews vond ze interessant en ze voelde zich daardoor erg betrokken.

De tentoonstelling ‘Parels van Hoensbroek’ en de kunstwerken van de studenten zijn nu te zien in bibliotheek SCHUNK in Hoensbroek.